Hoka, Hågå – kjært fjell

Dette kjære fjellet, som sikkert har enda flere navn, ligger i Oltedal i Gjesdal kommune. Turen opp til toppen er både bratt og til dels karrig med opp til 72 % stigning i de verste partiene. Det er ganske heftig:

Høydeprofil
Høydeprofilen, lånt fra godturen.net

Turen til Oltedal og parkeringsplassen ved kraftstasjonen tar omtrent 30 minutter fra Klepp. Her er kart med veibeskrivelse til parkeringen.

Kart til parkering

Turen starter med å gå over elva nedenfor kraftstasjonen, og fortsetter rundt Kodliåsen og oppover. Følg de røre T-ene. Det kan være fort gjort å gå feil her, tur til Uburhedlaren starter også her. Men den går mer rett fram og litt nedover, skal du til Hoka skal du gå langs den øverste grusveien. Etter en lengre, slak sving oppover rundt Kodliåsen står dette skiltet:

19247565_10155306899511605_1441800765524974579_n
Hågå 561moh. Følg rødmerket sti.

Følg pilene og gå over elva og oppover i skogen. Her er det lett å finne ut hvor du skal gå, røde T-er og merker står tett-i-tett. Det blir dog ikke lettere å gå her. Heller verre. I alle fall brattere. Noen steder også glattere. Gjørme og røtter kan være utfordrende, spesielt på eller etter regnfulle dager.

Jeg har gått opp her to ganger, og det var betydelig bedre den andre gangen.
Og det er det flere årsaker til:

1. Turen var kjent, og jeg visste hva jeg bega meg ut på. Jeg var forberedt på at det ville bli hardt
  2. Formen min er betydelig bedre. Første gangen var det lenge siden jeg hadde gått på fjellet, andre gangen hadde jeg varma opp med en tur i uka i et par måneder i forkant
  3. Første gangen gikk vi i mars, nå gikk vi i juni – bedre vær, tørrere, og varmere, mindre klær = ikke så tungt å gå
  4. Og ikke minst: Utsikten er en kjempepremie. Den er helt fantastisk! Og verdt alt strevet med å komme seg oppover den bratte dalen opp til toppen.
Bratt
Ser det bratt ut? Jeg lover, det er sannsynligvis brattere enn du tror!

Bildet over viser hvordan stien oppover fjelllsiden er. Mye røtter og jord kan gjøre det ganske glatt, spesielt når det regner (eller når det nettopp har regnet), så se deg for hvor du trakker, gå forsiktig – og bruk gode fjellsko, gjerne med gummerte såler. Jeg hadde på meg sko med nokså hard såle, og sklei på underlaget sikkert tjue ganger på turen ned igjen, det ble nesten litt komisk til slutt. Jeg gikk på rumpa bare en gang, ellers fant jeg balansen raskt igjen, for det meste er stien omgitt av trestammer man kan holde seg fast i. På turen opp gikk det derimot fint, sikkert mest fordi det går _noe_ saktere oppover..

Dette ER mye brattere enn det ser ut på bildet over, men med god tid, nok drikke, litt vann- og pustepauser – og gjerne en sjokoladebit eller to på veien, så tror jeg nok de fleste vil klart det. Første gangen hadde jeg mest lyst til å snu og gå ned igjen, men jeg er veldig glad for at jeg ikke gjorde det.

Her er eksempler på hvorfor:

Screenshot_20170629-224425
Moltekart og umoden blåbær
Eg og Rita og utsikten
Utsikten mot Oltedalsvatnet og havet
_20170701_213430
Fjellet går RETT NED bak meg her!

Vi brukte litt over 1,5t opp og litt kortere tid ned igjen fra toppen. Totalt brukte vi nokså nøyaktig 3 timer fra bilen til toppen og tilbake til bilen.

Ting som kan gjøres på toppen:

• spise litt (banan, Kvikk lunsj, skive med brunost) og drikke noe varmt
  • skifte til tørr ullgenser innerst
  • bare sitte ned og virkelig ta inn roen, utsikten, lydene, luktene (man får virkelig brukt alle sansene på slike turer!)

Konklusjon:

Selv om Hoka ikke er så veldig høyt (561moh), og selv om jeg kom meg opp nokså utrent, så vil jeg anbefale noen turer i mindre bratte fjell før man tar seg opp denne fjellsiden.

Ha på gode fjellsko som ikke er for glatte. Ha på eller med vindtett jakke med hette og/eller lue til toppen, man nyter utsikten mer når man slipper å føle at man fryser ihjel samtidig. Ta med vann å drikke, ikke mange steder for påfylling av vann på denne turen. Noe å drikke og litt kveldsmat før man går ned igjen (hvis man går om kvelden da).

Jeg vil anbefale denne turen til folk som har litt erfaring med å gå i fjellet fra før. Jeg skal nok definitivt opp igjen, forhåpentligvis nå til høsten. Det er en tur som passser til en ettermiddag og kveld, gå så tidlig som mulig når det ikke lenger er lange, lyse kvelder som det er om sommeren.

Jeg gir denne turen T T T T T T T T (av 10 mulige)